A 12-a editie Les Films de Cannes à Bucarest isi propune, ca de fiecare data, sa aduca in premiera publicului romanesc cele mai importante si premiate filme ale anului, adaptandu-se insa conditiilor sanitare astfel incat sa ofere un acces la filme in conditii de siguranta si confort.

Anul acesta, festivalul va avea proiectii in patru sali de cinema in Bucuresti: la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Taranului, Sala Auditorium a Muzeului National de Arta al Romaniei si la Cinemateca Union. Gradul de ocupare al salilor si conditiile de acces vor fi cele permise de autoritati pentru perioada in care se desfasoara festivalul, intre 22 si 31 octombrie. Vor avea loc in acceasi perioada si proiectii in aer liber la Pergola Gradinii Verona din spatele Librariei Carturesti Verona – iar la o parte dintre filme si evenimente, publicul va avea acces online. Totodata, si in acest an vor avea loc si editii regionale ale evenimentului la Iasi, Cluj si Timisoara.

Festivalul de la Cannes s-a reluat anul acesta dupa o editie anulata din cauza pandemiei, fiind organizat in mod exceptional in luna august si beneficiind de o arie de selectie deosebit de larga, in urma anularii editiei precedente. Juriul a fost condus de catre excentricul Spike Lee si a numarat in randurile sale persoanalitati ale filmului precum Mylène Farmer, Mélanie Laurent, Maggie Gyllenhaal sau Song Kang-Ho. Marii autori s-au reintors anul acesta la Cannes, filmele de calitate si surprizele din palmares au fost din belsug iar Les Films de Cannes à Bucarest va aduce cele mai importante filme premiate, in premiera absoluta in Romania: Titane, castigatoarul Palme d’Or, A Hero, castigatorul Grand Prix, Memoria, castigatorul Prix du Jury, Drive my car, Premiul pentru cel mai bun scenariu si cel mai bun film din festival in viziunea criticii de specialitate (Premiul FIPRESCI) sau The Worse Person in the World, castigator al Premiul pentru interpretare feminina.

Castigatorul premiului Palme d’Or, TITANE, al doilea film al regizoarei Julia Ducournau, a starnit valuri de soc chiar inainte de proiectie cu un poster intrigant, un trailer colorat si un sinopsis bizar: „dupa o serie de crime inexplicabile, un tata isi regaseste fiul care disparuse cu 10 ani in urma. Titane este cuvantul frantuzesc pentru titan, un metal care se topeste la temperaturi ridicate, rezista la coroziune si formeaza legaturi solide ca piatra.

Filmul abordeaza violenta ca „inceputul a ceva important, ca o zguduire a unor fundatii prea intepenite”, explica regizoarea. De asemenea, examineaza si tema descendentei si a dragostei sau, mai precis, despre cum se naste dragostea. La primirea mult ravnitului Palme d’Or, cineasta a declarat: „exista atata frumusete si emotie ce nu pot fi ascunse. Multumesc juriului pentru apelul la mai multa diversitate in vietile si in experienta noastra cinematografica. Multumesc ca au deschis poarta monstrilor.” Ca si juriul, si critica de film a fost uluita: „magia lui Titane se datoreaza gratiei cu care Ducournau croseteaza intre claritate si nebunie, intre soc si familiar, intre bruscari si mangaieri”, scrie Indiewire. „Regia lui Ducournau e la fel de pura ca si temele ei profane: Titane e superb de privit, de ascultat, de fetisizat. E obsedant” jubileaza The Playlist.

Distins cu Grand Prix, al doilea cel mai important premiu al festivalului, A HERO, noul film al autorului iranian Asghar Farhadi, invitatul special a celei de-a X-a editii a Les Films de Cannes à Bucarest, spune povestea lui Rahim, care se afla in inchisoare pentru o datorie neplatita. In timpul unei permisii de doua zile, incearca sa-si convinga creditorul sa-si retraga plangerea in schimbul returnarii unei parti din datorie. Rahim este apoi confruntat cu o criza de neimaginat. Povestile sale intime si provocatoare despre conflicte familiale i-au adus laude de-a lungul carierei lui Farhadi de la public, critici de film cat si de la circuitul marilor festivaluri internationale. Farhadi continua sa adune admiratie cu A Hero, „o poveste morala superba care ne scufunda profund in ritualurile si valorile unei societati si ne lasa sa ghicim pana la puternica scena finala”, Time Out.

Premiul Juriului a fost acordat pentru MEMORIA iconicului autor Apichatpong Weerasethakul. „Fermecator si superb de perplexant ca restul filmelor sale”, autorul thailandez a revenit anul acesta la Cannes cu primul sau film in limba engleza, care o prezinta pe Jessica (Tilda Swinton) ce se afla in vizita la sora sa in Bogotá unde se imprieteneste cu Agnes care studiaza ramasitele umane descoperite intr-un tunel in constructie. In oraselul invecinat, intalneste un pescar. Ambii impartasesc amintiri pe malul raului, iar Jessica vede brusc lucrurile mai clar. Asa numitul „David Lynch al Asiei”, filmele sale prezentate la Cannes au generat o pretuire imensa de-a lungul timpului, aducandu-i Premiul Un Certain Regard in 2002, Premiul Juriului in 2004 si Palme d’Or-ul in 2010 cu Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (2010).

Premiul criticii pentru cel mai bun film din festival (FIPRESCI) si Premiul pentru cel mai bun scenariu in viziunea juriului competitiei oficiale, a fost acordat cineastului japonez Ryūsuke Hamaguchi pentru DRIVE MY CAR.

O experienta extrem de captivanta si exaltanta”, potrivit The Guardian, filmul il urmareste pe Yusuke Kafuku, actor si regizor de teatru, inca incapabil sa faca fata pierderii sotiei sale dupa doi ani, care accepta sa regizeze piesa Unchiul Vania in Hiroshima. Acolo o intalneste pe Misaki, o tanara introvertita, desemnata sa ii conduca masina. Intre plimbari, secrete din trecut si marturisiri sincere vor fi dezvaluite. Regizorul japonez Ryūsuke Hamaguchi a explodat pe scena arthouse cu filmele sale care pun in prim plan relatiile interumane. Asako I & II a debutat in competitia canneza in 2018, urmand ca in 2021 sa iasa cu doua filme la marile festivaluri de film internationale Wheel of Fortune and Fantasy, castigator al Ursului de Argint la Berlinale si Drive My Car la Cannes.

Premiul pentru cea mai buna actrita a fost acordat lui Renate Reinsve pentru prestatia sa din THE WORST PERSON IN THE WORLD, in regia lui Joachim Trier. Filmul incheie trilogia Oslo a lui Joachim Trier cu „o drama romantica pentru cei care urasc dramele romantice” (The Toronto Star), despre cautarea iubirii si a sensului in contemporanul Oslo. Filmul urmareste patru ani din viata lui Julie (Renate Reinsve), o tanara care navigheaza furtuni amoroase, se lupta sa-si faca o cariera si incearca sa-si dea seama, cu luciditate, cine e cu adevarat. Slant Magazine scrie cum „filmul e un excelent exemplu de cum sa restaurezi fun-ul, semnificatia si chiar sexul pe terenul batatorit al comediilor romantice”. Venind dintr-o familie de cineasti, nu e surprizator ca Joachim Trier a urmarit aceeasi cale. Insa stilul si finetea sa, cat si studiul dens de caracter l-au remarcat ca o noua voce in cinematografia europeana, vizibil in operele lui Oslo, August 31st (2011) si Louder Than Bombs (2015), si, acum, The Worst Person in the World, in premiera nationala la festival.

Evocand declaratia Delegatului General al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux, a XII-a editie a Les Films de Cannes à Bucarest isi propune, la randul ei „sa aduca cinema-ul la viata, sa protejeze artistii, sa expuna starurile si sa ajute industria. E o viziune universala. Cinematograful nu e niciodata uniform, se schimba, se perfectioneaza si toate festivalurile trebuie sa se adapteze. Festivalul sustine cinema-ul, iar acesta are nevoie de sali de proiectie. Sala de cinema nu si-a spus inca ultimul cuvant. Multiplicarea platformelor in intreaga lume inseamna ca, pe masura ce timpul trece, salile traditionale isi vor dovedi puterea singulara”.