Intre 14 si 20 septembrie 2020, American Independent Film Festival revine cu cea de-a patra editie si prezinta o selectie de filme independente americane recente, lansate in circuitul marilor festivaluri din lume ca Sundance, Cannes, New York, Tribeca, Telluride, Venetia, Toronto alaturi de sectiuni, proiectii speciale si intalniri online cu regizori consacrati si debutanti.

In contextul actual determinat de pandemia de Covid19, festivalul va organiza editia a 4-a in aceasta toamna (in loc de primavara), iar proiectiile au loc la Muzeul National de Arta al Romaniei, Cinema Muzeul Taranului in aer liber, Deschis Gastrobar, Mercato Kultur, Cinema drive-in Militari Shopping si Event Park Snagov.

Anul acesta, festivalul organizeaza sectiunea speciala Double Bill: Benh Zeitlin, dedicata unuia dintre cei mai originali si mai creativi tineri cineasti ai momentului. Acum sapte ani, Beasts of the Southern Wild, debutul sau ametitor, a devenit povestea cinematografica a anului – i-a adus Marele Premiu al Juriului la Sundance, Camera d’Or, pentru cel mai bun debut la Cannes si doua nominalizari la Oscar. Un succes cu atat mai surprinzator, cu cat a fost facut cu un buget minimal si cu actori neprofesionisti, in cea mai mare parte copii. Ceea ce-a urmat, a fost si mai neconventional. In loc sa capitalizeze pe loc de pe urma valului de admiratie, Zeitlin a incetinit ritmul: s-a pus pe munca, dar nu s-a oprit decat dupa sapte ani. Wendy, cel de-al doilea film al sau, este o reinterpretare libera a basmului Peter Pan, cu o distributie plina de copii care-si fac debutul in actorie. „Filmat la poalele unui vulcan activ din Caraibe, filmul combina din nou ritmuri obsedante si coplesitoare ca sa transpuna perspectiva despre viata a unui copil. O viziune atat de consistenta cu cea din Beasts, incat pare facuta imediat dupa. Asadar, de ce a durat atat? Raspunsul are mult de-a face cu abordarea meticuloasa si plina de rabdare a lui Zeitlin, dar si cu dorinta de-a experimenta fara a risipi bugete mari”, ne explica un articol din Indiewire.

Proiectiile filmelor in cadrul festivalului vor fi urmate de doua intalniri online cu regizorul, o sesiune de intrebari si raspunsuri pe 18 septembrie si un masterclass sustinut de acesta online, pe 19 septembrie 2020.

Cinematografia americana contemporana e bogata si diversa. Insa e greu sa ai aceasta revelatie doar contempland oferta de multiplex. Dincolo de super-productiile marilor studiouri, lumea filmului american independent pare o zona indepartata si greu accesibila publicului romanesc. AIFF inseamna o ocazie rara ca acesta sa intre in contact cu una dintre cele mai vibrante scene artistice nord-americane si sa descopere cat de usor e sa-ti intre sub piele. Sa iubesti filmul indie inseamna sa iubesti pasiunea, creativitatea, curajul. Inseamna sa intri pe terenul celor care vor sa spuna povesti neconventionale si sa-si asume riscuri tematice si stilistice.

American Independent Film Festival va aduce, din nou, filme super-premiate, care au facut istorie la festivaluri importante precum Sundance, Telluride sau Toronto, drame solicitante, dar si comedii iesite din comun ce atesta vitalitatea unui cinema situat in afara conventiilor hollywoodiene:

RESIDUE, regia Merawi Gerima
Giornate degli Autori, Venetia 2020

Scris, regizat si produs de Merawi Gerima, fiul celebratului regizor egiptean Haile Gerima (o figura legendara in miscarea cinematografica L.A. Rebellion), Residue e o poveste inventiva si puternica despre identitate, gentrificare si dificultatea intoarcerii acasa. Filmul, selectionat si la festivalul de la Venetia, inchipuie o reflectie poetica pe teme profund personale, dar si universale. „Residue e un film calibrat cu delicatete care exploreaza conversatii din unghiuri deseori invizibile.” Film Threat

GIVE ME LIBERTY, regia Kirill Mikhanovski
Sundance 2019; Premiul John Cassavetes – Independent Spirit Awards 2020; Cel mai bun film – Macao IFF 2019
Proiectia filmului va fi urmata de un Q&A cu regizorul Kirill Mikhanovsky via Skype

Scena indie americana ne-a dat unele dintre cele mai atipice si mai spumoase comedii ale ultimilor decenii (de la Little Miss Sunshine, la Juno sau 500 Days of Summer). Titlul de cea mai buna comedie indie a anului ii poate reveni lui Give Me Liberty, regizata de emigrantul rus Kirill Mikhanovski, despre un sofer si un pasager care calatoresc cu o duba prin Milwaukee. Manohla Dargis scrie in New York Times: „Give Me Liberty e un film ca un soc electric, simultan cinetic si controlat. E o comedie burlesca anarhica care evolueaza intr-un romance chiar in momentul in care povestea explodeaza. Cu stiluri si stari contrastante, te impinge si te trage, te leagana inainte si inapoi ca pe unul dintre pasagerii dubei, starnindu-ti o nesiguranta agreabila. Mikhanovski se dovedeste a fi un virtuos al haosului. Atunci cand te plonjeaza in vartej, parca iti tipa in ureche: nu-i asa ca e glorios dezastrul asta pe care-l numim viata?

SOUND OF METAL, regia Darius Marder
Toronto 2019, Selectia oficiala – Deauville 2020.

Regizorul Darius Marder se impune ca o puternica voce chiar de la debutul sau, in care un baterist de heavy metal (Riz Ahmed) incepe sa-si piarda auzul si e fortat sa-si reevalueze locul in lume. „Cinema-ul e arta sunetului si a imaginii, dar rareori un film le exploreaza pe ambele cu vitalitate egala. Într-un debut remarcabil de bine conturat, Darius Marder descopera un limbaj cinematografic perfect potrivit povestii sale despre un om care se lupta sa-si pastreze calitatea care-l defineste. Regizorul si echipa lui fac un efort inovator ca sa redea experienta sonica subiectiva, iar Ahmed e pur si simplu sclipitor si complet posedat de personaj.” TIFF.net

THE CLIMB, regia Michael Angelo Covino
Un Certain Regard Coup de Coeur – Cannes 2019; Premiul Publicului – Deauville 2019.

Kyle si Mike sunt cei mai bun prieteni… pana cand Mike are o aventura cu logodnica lui Kyle. The Climb vorbeste despre o relatie tumultoasa, dar trainica, dintre doi barbati, de-a lungul unor ani plini de rasete, dezolare si furie. Legatura lor profunda se transforma intr-un film bogat, uman si galagios despre limitele (sau lipsa acestora) dintr-o prietenie prea apropiata. „Covino etaleaza un control formal impresionant pentru ca permite timpului, spatiului si ritmului – pe scurt, fundamentele cinema-ului – sa fie participanti egali in comedie. Viata e o batalie dificila spune The Climb, un film care se imbunatateste pe masura ce se deruleaza (chiar daca viata, de cele mai multe ori, nu o face).” Globe and Mail

WAVES, regia Trey Edward Shults
Telluride 2019

Calatoria emotionala a unei familii afro-americane suburbane in timp ce navigheaza in ape tulburi dupa o pierdere tragica. Un film poetic despre incercarea de-a gasi dragoste, iertare si solidaritate. Pelicula nominalizata la categoria „cel mai bun film” la Gotham Independent Film Award. „Chiar si in fata unui ghinion apasator, personajele create de Schults emana o tandrete care ii permite acestei drame dureros de intime sa depaseasca amaraciunea si sa te impuste direct in inima.” Rolling Stone

FIRST COW, regia Kelly Reichardt
Telluride si Berlin 2019

Ultimul film al lui Kelly Reichardt este si cel mai recent triumf de critica al acesteia. First Cow, o adaptare libera dupa romanul The Half-Life scris de Jon Roymond, ii da din nou ocazia sa-si indrepte privirea rabdatoare asupra regiunii Pacific Northwest, de data aceasta evocand viata din secolul XIX. De la o premiza simpla, regizoarea construieste o interogare tulburatoare asupra felului de viata american si descrie ca nimeni alta ritmurile stranii ale vietii cotidiene si acalmia nelinistitoare a Americii rurale. „Exista ceva aici, ceva legat de delicatetea si de modestia perspectivei regizorale, ce pare unic. Poate felul in care te transporta intr-o America primordiala, aproape virgina.” Rolling Stone „First Cow, o poveste discreta despre o prietenie masculina de la granita Americii, este unul dintre cele mai bune filme ale anului” The Atlantic

HONEY BOY, regia Alma Har’el
Premiul Special al Juriului, Sundance 2019

Expunerea prea timpurie la sindromul celebritatii a facut ca multi copii staruri s-o ia razna la tranzitia de la adolescenta la maturitate. Honey Boy spune povestea lui Otis, un fost copil actor, acum adult alcoolic, care este trimis la reabilitare dupa mai multe confruntari cu politia. „Cu aceasta drama, LaBeouf a reusit o interpretare atat de indrazneata, de socanta si de sfasietoare, incat nu vei putea s-o uiti prea curand.” Common Sense Media. „Amplasata undeva intre un strigat primordial, acceptare de sine si chiar izbavire, iata o autobiografie absolut unica. Temerara, neobrazata si putin dementa.” Empire