Editia de anul acesta a Les Films de Cannes à Bucarest, desfasurata intre 21 si 30 octombrie 2022, e una a certitudinilor. Vremurile sunt in continuare nesigure si tulburi, insa festivalul a devenit, in timp, o constanta, un pol de stabilitate in viata culturala romaneasca. In ciuda tuturor furtunilor istorice si sociale, in pofida tuturor restrictiilor, Les Films de Cannes à Bucarest a reusit sa transforme fiecare editie intr-o sarbatoare entuziasta a cinefiliei.

An de an, fara intreruperi, festivalul a continuat sa stranga tot ce e mai bun din cinema-ul international si sa-l stimuleze pe cel national. Tonul se da la Cannes: timp de 13 editii, Les Films de Cannes à Bucarest a observat si popularizat trendurile lansate de cel mai mare eveniment de film din lume si apoi raspandite si disputate in intreaga lume. A impulsionat actorii si cineastii romani sa participe la aceasta fervoare creativa si i-a pus fata in fata cu profesionisti din domeniu. Toate acestea, cu energie, efort, dar si putin noroc. Trecand peste frici si superstitii de tot felul, va propunem o editie de festival care lasa la o parte poncifele, comoditatea, propaganda, prejudecatile si spaimele instaurate in mentalul colectiv de peliculele hollywoodiene.

De la an la an, festivalul a devenit mai ambitios, mai aventuros, pentru ca nimic nu e mai puternic ca imaginea in miscare. „Am devenit interesat de regia de film pentru ca imaginea e foarte, foarte puternica atunci cand vine vorba de schimbarea comportamentului uman” spunea si regizorul suedez Ruben Östlund, laureat cu Palme d’Or in 2022 pentru inca o capodopera caustica, inclasabila, care va fi prezentata in cadrul Les Films de Cannes à Bucarest in premiera nationala.

Satire salbatice”, asa pot fi descrise filmele unuia dintre cei mai originali cineasti europeni. Copil teribil al cinematografiei suedeze contemporane, Ruben Östlund nu vrea ca publicul sau sa fie confortabil. El propune un cinematograf al disconfortului, care strapunge in mod hilar pretentiile burgheze si demonteaza structurile fragile ale societatii contemporane.

Personajele lui Östlund sunt invariabil sarlatani vanitosi si egoisti, care merita sa fie pedepsiti atunci cand un eveniment de viata catastrofal le distruge aparentele de respectabilitate. Barbatii, in special, nu o duc deloc usor in ordinea cosmica a lui Östlund, unde varful ascutit al batului sau satiric este pastrat pentru a distruge pompozitatea slaba a ego-ului masculin”, scrie site-ul Mubi.com

Filmele sale, brutal de amuzante, submineaza cu veselie rautacioasa imaginea de sine a Suediei, care e pazita cu strasnicie ca bastion al liberalismului progresist. Cu o bucurie subversiva, Östlund testeaza limitele idealurilor sociologice ale natiunii sale, inregistrand adesea de la distanta, ca un fotograf de animale salbatice care a dat, cu uimire, peste o specie extraterestra.

In foarte amuzantul Triangle of Sadness, distribuit in Romania din 11 noiembrie 2022 de Independenta Film, castigator al trofeului suprem la Cannes, ierarhia sociala este rasturnata, dezvaluind relatia de prost gust dintre putere si frumusete. Un cuplu celebru de fotomodele, Carl (Harris Dickinson) si Yaya (Charlbi Dean), este invitat intr-o croaziera de lux pentru cei foarte bogati, condusa de un capitan de vas dezlantuit (Woody Harrelson). Ceea ce parea la inceput instagramabil se termina catastrofal, lasandu-i pe supravietuitori blocati pe o insula pustie si luptand pentru supravietuire. Aceasta fabula moderna despre drepturile si dinamica puterii este si o puternica optiune pentru Premiul Oscar pentru cel mai bun scenariu original.

La Cannes, Triangle of Sadness a fost unul dintre cele mai discutate filme ale festivalului. Östlund navigheaza aici in ape noi, oferind o satira provocatoare, grotesca si muscatoare despre eterna lupta de clasa. „Absolut dezechilibrat in cel mai bun mod cu putinta, garantat ca-ti va starni suficiente hohote de ras ca sa te doara stomacul, dar lasandu-te in acelasi timp cu multe lucruri la care sa te gandesti dupa aceea” – scrie Alysha Prasad pentru Room with a View.

Sectiunea Avanpremierele Toamnei se intoarce, mai bogata ca oricand: filmele romanesti ce urmeaza sa fie lansate in cinematografe vor putea fi vazute in premiera la LFDC.13. Revin si programele Managing Talents, care se adreseaza cu precadere nevoilor comunitatilor de actori, WiP – Work in Progress – o initiativa care isi propune sa expuna proiectele de film inca in lucru ale unor cineasti romani profesionistilor din industria de film internationala.

Proiectiile celor mai premiate filme de la Cannes de anul acesta se vor desfasura la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Taranului si Cinemateca Eforie.