Editia numarul 11 a Les Films de Cannes à Bucarest va oferi publicului roman ocazia unica sa vada o selectie a celor mai bune dintre aceste productii. Editia din acest an se va desfasura in interior, cu respectarea tuturor normelor de siguranta in vigoare, iar filmele vor putea fi vazute in Bucuresti, intre 23 octombrie si 1 noiembrie 2020, la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Taranului si Cinemateca Union, dar si la Cluj-Napoca (23-25 octombrie) cu sprijinul Primariei si al Consiliului Local Cluj-Napoca, Iasi (23-25 octombrie) si Timisoara (30 octombrie-1 noiembrie).

Daca in anii trecuti, afisul Les Films de Cannes à Bucarest omagia grafic filmele laureate cu Palme d´Or, in 2020, vizualul creat de graficiana Carmen Gociu, autoare a identitatii vizuale a festivalului la ultimele opt editii, are ca punct de plecare afisul Festivalului de la Cannes din 1939 care a fost, pana la urma, anulat in contextul inceperii celui de-al Doilea Razboi Mondial. Acesta omagiaza forta vitala a cinematografului, capacitatea acestuia de a evoca cele mai importante fatete ale spiritului uman de 125 de ani incoace, in ciuda razboaielor mondiale si a altor momente limita pe care le-a traversat civilizatia moderna.

Editia din 2020 a festivalului de la Bucuresti se va deschide cu filmele a doi dintre cei mai celebrati autori contemporani, ambii prezenti in selectia din acest an a Festivalului de la Cannes: Thomas Vinterberg si Naomi Kawase.

Druk/ Another Round, proiectat in premiera la puternicul festival de la Toronto, se anunta a fi unul dintre varfurile carierei atat pentru regizorul danez, cat si pentru megastarul Mads Mikkelsen – actorul prezent zi de zi in casele noastre cu celebra replica „probably” – a unei celebre marci de bere daneze.

Thomas Vinterberg face parte din scoala daneza de autori care s-au impus in atentia criticilor si publicului din intreaga lume dupa publicarea manifestului intitulat Dogma 95 (impreuna cu Lars von Trier). Vinterberg a castigat deja ca student premiul pentru cel mai bun film al festivalului scolilor de film de la München in 1993 dupa care a devenit un autor consacrat cu Festen (1998). Another Round s-a vandut ca painea calda la Cannes, fiind achizitionat spre distributie in peste 30 de teritorii, din Statele Unite pana in Japonia sau Australia, precum si in majoritatea tarilor europene, in Romania urmand a fi adus in cinematografe de Bad Unicorn.

Filmul, prezentat in deschiderea editiei de anul acesta, se concentreaza asupra a patru profesori de liceu danezi care vor sa testeze teoria ca traiesti si muncesti mai bine daca reusesti sa mentii un nivel constant de alcool in sange. „De aici”, scrie Indiewire, „comedia neagra si extrem de captivanta a lui Thomas Vinterberg se transforma intr-un vivace si fascinant referendum despre bautura in al carui miez vibreaza interpretarea feroce si nelinistitoare a lui Mikkelsen.” Cu un procent impresionant de 86% apreciere critica pe site-ul Rotten Tomatoes, pelicula este, cu singuranta, una dintre cele mai apreciate ale anului si multi sunt de parere ca doar anularea festivalului l-a impiedicat pe Mads sa obtina inca un premiu pentru cel mai bun actor dupa cel din 2012 pentru The Hunt/ Vanatoarea.

Dupa premiera mondiala de la Toronto si prezenta in selectia de la San Sebastian, spectatorii de la Bucuresti vor putea vedea in premiera nationala si printre primii din lume cel mai nou film al regizoarei de origine japoneza, Naomi Kawase, True Mothers. Adaptare vizuala a romanului din 2015 al lui Mizuki Tsujimura, construit din textura bogata a stilului regizoral unic al autoarei ce imbina senzualitatea procesului cinematografic cu realitatea palpabila si vibranta a povestii, filmul spune povestea parintilor adoptivi ai unui copil de cinci ani care se confrunta cu posibilitatea ca mama naturala sa-l vrea inapoi.

True Mothers se invarte in jurul a doua personaje centrale puternice „pe care isi ia timp sa le prezinte spectatorului vrand sa-l convinga ca merita descoperite” (Screen Daily): Satoko mama adoptiva instarita si Hikari, tanara disperata care nu vrea sa fie stearsa din viata copilului ei. Filmul lui Kawase care are la randul sau un copil adoptat, ofera o noua perspectiva asupra notiunii de adoptie, tesand diferite fire narative si genuri, de la drama morala la romantismul adolescentin, expunerea sociala si chiar thriller, intr-o experienta cinematografica emotionanta, uneori nelinistitoare.

Naomi Kawase s-a remarcat la Cannes in 1997 cand a devenit cea mai tanara regizoare distinsa cu Premiul Camera d’Or pentru filmul sau Suzaku. A primit in 2007 Grand Prix pentru The Mourning Forest si s-a reintors in competitia oficiala a festivalului cu Hanezu in 2011 si Still the Water in 2014. In 2015 revine la Cannes in sectiunea Un Certain Regard cu Sweet Bean, iar in 2016 a fost aleasa presedinta juriului Cinéfondation dupa ce facuse deja parte din juriul competitiei oficiale a festivalului in 2013.

Les Films de Cannes à Bucarest va prezenta publicului bucurestean peste 50 de filme, premierele urmand a fi grupate, ca si in anii trecuti, in sectiunile Selection Officielle, care selecteaza cele mai puternice filme din selectia canneza, Cinema du Monde ce reuneste cele mai apreciate filme din marile festivaluri ale anului, Ziua de Aur care prezinta filmele premiate cu cele mai mari trofee in acest an si, bineinteles, mult asteptata Avanpremierele Toamnei, care da posibilitatea spectatorilor sa descopere in proiectii desfasurate in prezenta echipelor premierele romanesti ale sfarsitului de an, cu un pas inainte ca acestea sa fie lansate in cinematografele din Romania.

Intre 27 si 29 octombrie, odata cu Les Films de Cannes à Bucarest, in Franta, Festivalul de Film de la Cannes a decis sa organizeze o mini-editie simbolica in care vor fi proiectate in palatul festivalului de pe croazeta patru dintre titlurile incluse in Selectia Oficiala anuntata anul acesta in mai, in vreme ce in aceeasi perioada, la Bucuresti, si publicul romanesc va avea ocazia sa descopere inca si mai multe din aceste titluri.

Vad ca filmul e viu si inca in putere”, a declarat Thierry Frémaux, delegatul general al Festivalului de Film de la Cannes, la conferinta de presa unde a anuntat anularea editiei din 2020, din cauza pandemiei de COVID-19. A fost prima intrerupere majora a festivalului, din 1968 incoace, cand puternicele proteste politice au dus la suspendarea, dupa cateva zile, a evenimentului. Și a fost prima editie anulata complet, de la cea din 1939, inaugurala, la care s-a renuntat din cauza razboiului. Și, totusi, optimismul a fost contagios la conferinta de presa, unde Frémaux si presedintele festivalului, Pierre Lescure, au dezvaluit o lista de 56 de filme alese in selectia oficiala care a cuprins atat peliculele incluse in competitie, cat si cele din sectiunile paralele. Toate cele 56 de filme au primit eticheta Cannes 2020, o medalie de onoare care le-a acompaniat la premierele de mai tarziu, de la festivalurile de la Telluride, Toronto, San Sebastian, New York si acum Bucuresti.

Programul Les Films de Cannes à Bucarest, prezentari detaliate ale filmelor precum si informatii despre punerea in vanzare a biletelor vor fi disponibile in curand pe site-ul: www.filmedefestival.ro